Problema cruciala a zilelor noastre, explicata in acest articol din Economist, rezumat al unui paper-reper de Benabou & Tirole (e si acela usor de gasit free online):
De ce oamenii resping informatia care le invalideaza convingerile sau teoriile despre lume? Modelul standard (popperian) spune ca ne ajustam permanent teoriile la noi date si realitati, nu?
Ei bine, nu. B&T trateaza interesant convingerile drept bunuri economice si detaliaza cele trei mecanismele prin care indivizii (si grupurile) le apara, in dauna realitatilor neconvenabile, continuand sa ia decizii (gresite) pe baza lor: „motivated reasoning”, „strategic ignorance” si „self-signalling”.
Gradul de educatie nu conteaza; uneori chiar agraveaza fenomenul. La fel abundenta de informatie (internetul): creste polarizarea, pentru ca indivizii, atasati de convingeri, au un stoc mai mare de date din care sa selecteze ce le convine pentru a se auto-valida.
Nu-i chiar lectura de weekend, dar decat congresul PNL …