Continuă ţepăreala, la propriu şi figurat, cu arta monumentală din Bucureşti. Mai nou, cu creaţia de la Casa Presei, aripile cu zăbrele ale sculptorului Buculei. Una controversată, dar nici pe departe atât de controversată pe cât ar merita preţul plătit de municipalitate: 3.6 milioane euro, din care presa speculeaza ca 1.6 milioane ar fi onorariul (Update: vezi mai jos in comentarii mesajul dl Buculei, care sugereaza ca onorariul nu este nici pe departe atat de mare; insa calculele finale zice că nu sunt gata). De banii ăştia, dacă tot s-au dat, avem voie măcar să ne mai cârâim o vreme, ok? Artistul cu banii, noi cu bombăneala, mi se pare echitabil, nu se poate plânge.
Desigur, în artă controversa nu se termină niciodată, ce-i place unuia nu-i place altuia, artiştii se urăsc şi se sapă mai rău decât politicienii, etc. Astea fiind zise, arta monumentală mai mult decât oricare alta (în afară de arhitectură) e totuşi a comunităţii, care va trăi cu ea în ochi zeci de ani, fără să se poată feri ca de un experiment ratat dintr-o expoziţie. Populist cum poate sună, chestiunea ar trebui tratată mai democratic iar consultarea publică să fie mai deschisă decât a fost. Nu de alta, dar creatorii şi experţii din comisii se cred foarte culţi şi deştepţi în baza unor diplome; or, realitatea e că nu sunt. Câteva obiecţii:
1. Fireşte, preţul. Chiar la proporţiile nejustificate pe care le-a luat obiectul (120 tone de inox) sunt cam mulţi bani. Se putea face mai multă cultură vizuală în Bucureşti de suma asta? Fără îndoială că da: chestii mai multe, mai mici, mai inteligente şi participative, la fel de durabile.
2. Atmosfera cabalistică şi lipsită de transparenţă în care s-a decis acest proiect. Ok, dacă este un monument anti-comunist, atunci nu mai dezbatem, merge orice, numai să se facă, precum măslina în ţeapă a Ghilduş din piaţa Palatului. Dacă ideea monumentului rezistenţei anticomuniste în acel loc a aparţinut Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici şi a fost sprijinită de fostul preşedinte Constantinescu, asta a neutralizat cumva critica cultă de dreapta. Şi fiindcă Buculei e bine implementat în establishmentul cultural oficial, e o somitate, nu l-au mai criticat nici alţii. El poate fi doar adulat, ca un fel de Eminescu.
3. Tema propusă, proastă. Au circulat tot felul de idei, fireşte: de la a lăsa soclul lui Lenin gol, tocmai aşa de-al naibii (hipsterime); pană la a pune acolo un memorial mai clasic, figurativ, variantă respinsă pentru că orice ar fi fost, se zice, era strivit de imensa Casă a Scânteii din spate, cu care n-avea cum să evite dialogul. Mă rog, dacă aşa zic experţii… Dar atunci nu trebuia făcut ceva care să intre deliberat şi mai evident în dialog cu Casa şi simbolica ei stalinistă, să-i dea alt sens, s-o ia în posesie agresiv, cum şi merită, să-l facă pe trecător să reflecteze la trecut? (Apropo, se zice că proiectul acestor clădiri neoclasice staliniste, de care există cam prin toate capitalele foste socialiste, aparţine unui mare arhitect născut în Chişinău, vezi aici). Mă feresc eu să dau soluţii, evident, cu ele ar fi trebuit să vină artiştii. Doar spun că asta trebuia să fie tema, una mai inteligentă, interactivă, care să antreneze lumea să intre în monument şi să se uite la memoria stalinistă printr-o anume lupă, sau ceva care să-ţi dea un parcurs mintal şi un sens al istoriei. Nu tot un obiect la care să te uiţi de departe şi să te miri ce mare e, iar după aia să cauţi pe Google ce naiba reprezintă. Dacă e pe aşa, nu era până la urmă mai bine o odaliscă din bronz în rugăciune, cu coroane de lauri în jur?
4. Nivelul şcolăresc al conceptului în arta monumentală a Capitalei, că aici voiam să ajung: creier tras în ţeapă; personaje populare din Caragiale turnate în broz; iar acum aripi şi zăbrele, deci vezi Doamne, tre’ să fie ceva cu libertatea la mijloc, doar că nu ştim a cui şi când. Dăăă… adică, aţi prins mesajul? Subtilitate de gimnaziu. Şi deşi am dat grămada aia de bani tocmai pentru ca monumentul să fie masiv şi să dezumfle Casa Scânteii (că alt motiv să-l faci mai înalt decât Arcul de Triumf care să fie?), nu cred că îşi atinge scopul. Fluturele ăsta pus pe muche nu mi se pare că ar comunica ceva cu Casa ca atare sau că ar fi foarte solemn, deşi e uriaș. Mai curând e din acelaşi film cu blocurile office corporatiste, din sticlă, de alături, cum vedeţi în poza. E o arătare modernistă şi cumva optimistă, dă o senzaţie de neverosimil infantil, de ludic, de videogame. Pe bune dacă nu aduce cu tronul din Game of Thrones, după cum bine observa amicul Dan Perjovschi.
5. Toată povestea mă face să reconsider serios episodul scandalul frescei exterioare din parohia Sf Gheorghe, pe care o calificam la data respectivă drept kitsch urban. Ei bine, probabil era, dar a fost şi un experiment util de reacţie culturală comunitară, o conversaţie pe tema spaţiu public şi criterii valorice în care multă lume s-a angajat cu aplomb, aşa puţin cât a durat el. Mai ales, a fost un experiment care a costat bugetul public fix zero bani. E de pus asta în balanţă cu provincialismul cu ifose academice care înghite atâta amar de buget public. Şi va mai înghiţi: tipul numit Bolborea, care ne-a dat maimuţoii de la Teatrul Naţional, buni doar să se suie pe ei stagarul dac, pregăteşte o mare emisferă cu arteziene şi mici omuleţi pe ea, drept monumentul Marii Uniri, de pus în Piaţa Alba Iulia. Habar n-am cât trebuie să coste această faptă de urbanism kazah, tip Astana, dar banui că are ambiţia s-o inaugureze în 2018, nu?
Mă tot întreb şi nu-mi dau seama, de ce dl Buculei nu a putut face şi pe bani publici un pionierat la fel de frumos, echilibrat şi foarte modern în tălmăcirea tradiţiei, cum a făcut pe speze proprii: fermecătoarea casă dobrogeană pe care şi-a clădit-o pe faleză între Vama Veche şi 2 Mai.
O parere…Proiectele zise „culturale”merita supuse la referendumuri locale(la locuitorii cartierului,daca nu chiar ai orasului)ca sa putem spera macar la o sansa de a evita desfigurarea peisajului (pe care-l frecventam chiar fara voie uneori zilnic) cu asemenea aratari.Altfel e o forma de tortura in masa.Dar ar trebui norme ale Cons.Gen…daca nu chiar si legi(nu pare ca Bucuresti-ul e caz singular).Ar putea,serios,vreun ONG sa puna problema,mai ales ca sint aproape alegerile?…Multumesc.
Referendum local..? La actualele gusturi din Romania? Ne-am trezi cu vreo statuie ecvestra a lui Guta…
Ar fi vorba de un vot (consultativ) pe o lista scurta de proiecte selectate de comisia monumente. Si e o posbilitate de discutat, n-am zis eu musai sa se faca asa, desi in alte parti asa se face.
In rest, dat ochii peste cap si oftat „oh, poporul”, fac desteptii din Grecia antica si pana azi, pe unde e democratie. Poporul n-o sa se schimbe niciodata, traim cu el asa, dar politicile pot deveni mai inteligente.
In principiu e treaba de experti, ca cine stie ce kitch mai oribil s-ar vota la un chestionar
asta cu votatul public pentru arta publica e cea mai mare prostie posibila. oamenii nu stiu ce vor, oamenii urasc tot ce nu inteleg si in general consuma arta doar pentru status social. sa-i pui sa voteze pentru arta ar fi dezastruos, am obține grozavii infinit mai oribile decat aripile alea pe care le deplânge Sorin Ioniță.
Radu Șovăilă asa-i ca mai bine decide „elita” pentru popor? Dezgustator poporul asta care nu stie ce vrea… De asta trebuie un lider maximo / statul care sa decida tot ce e bine pentru mase. Ia zi camarade, cine e modelul tau inspirational? Hitler? Stalin? Sau asa mai fara ocolisuri, un barbat de stat adevarat ca Pol Pot?
Aveti dreptate d-le Cristian G.Dinu ; la fotbal, la arta si la politica ( ca Efimita si Bobocul) se pricepe toata lumea, in masa de tip hei rup-ist .Nici nu ne trebuiesc elite sau specialisti!
Ce-i Rodicuto ?Esti specialista?…in „arta”?.Ai trecut de la croitorie la arta mare?Socrul a iesit la pesie?Cred ca nu mai lucreaza la „Secu”.Si tu ce mai faci ?indrumi ,indrumi cu „partidu” in spate?Nu mai ai front de lucru?Sau ti-ai gasit alta sinecura?Tot voi, tot voi?
Ca idee, arena din Ben Hur 1959 a fost construita cu 1 milion de dolari. 1000 de meseriasi au muncit timp de un an, au adus nisip alb din Mexic, au sapat in stanca coloanele si ornamentele, pe vremea aceea fiind o suma astronomica (1000 x 1000 x 12 luni = hai 12 milioane in banii de azi).
Cei 3 km de autostrada din Matrix Reloaded a costat 1.5 milioane.
https://www.youtube.com/watch?v=vv7flBVmFgU
120 de tone inox si 3.600.000 de euro?
Daca e de unde dece sa ne enervam?
Urmeaza alegerea parlamentarului Firea ca primar general; cireasa de pe Aripi 🙂
1.Buculei are casa de la 2 mai din’90, deci nicio legatura
2. Ca nu va place e ok. Dar de ce anume va face sa credeti ca va pricepeti la arta? Ce nu va place Dvs. Sau altor artiști sau jurnalisti, nu înseamnă ca n are valoare. Dnul Perjovschi ne aduce întotdeauna aminte ca a existat si Salieri, nu numai Mozart. De Brâncuși si Enescu refuz sa mi aduc aminte, ca voi avea senzația ca țara a fost plină de perjovschi, cândva.
3. De ce credeți ca o consultare populara ar arată mai bine decat votul poporului din 2012. Spre exemplu, daca muzica trupei Goodbay To Gravity ar fi fost votata, tragedia #colectiv n-ar mai fi existat. Exemplul este extrem dar așa ați judecat si Dvs.
4.Statuile si instalațiile de asta vara din piața revoluției, vis a vis de palatul regal, v au placut? Dar Poneiul Roz? Ce parere aveți?
5. Pretul, poate ar fi mai bine sa va interesati direct la sursa.
1. Nici o legatura, cu ce anume? cine a facut vreo legatura?
2. Eu m-am straduit sa aduc niste argumente. Daca sunt argumente, ele trebuie sa fie rationale si intelese de toata lumea, cu un minim de cunoastere generala. „Imi place / nu-mi place” nu sunt astfel de argumente. Stiu ca ce spun eu contrazice traditia de a comenta arta in romania, care se face in principal dand ochii peste cap, repetand in diverse feluri banalitatea ca frumosul e inefabil si flatarisind maestrii oficiali (adica aia care au putere si controlul resurselor), dar asta e situatia. Nu depind de sistem deci n-am de ce sa procedez la fel.
3. Nu spun, intreb, cer sa-si dea lumea cu parerea. Cum faceti si dv. In chestia cu Colectiv insa v-am pierdut, nu se intelege ce are a face votul si care-i logica.
4. Sorry, nu le-am vazut ca eram plecat, ori am uitat. Oricum, daca nu mai sunt acolo reiese ca nu era arta monumentala, permanenta, ci niste instalatii temporare. Sunt gata sa fiu mai tolerant cu astea, putem incerca si kitschuri.
5. Sursa fiind care? am citat una destul de documentata, vedeti in link. Iar daca stiti altceva, puneti aici direct informatia corecta, n-o dati cotita prin aluzii, a la roumaine.
Multumesc de comentarii oricum
Casa de la 2 Mai e construita dupa 2000, e instalata pe un teren ce l-a luat Mircea Dinescu datorita pozittiilor „de partid si de stat” ce le-a ocupat si apoi i l-a facut cadou lui Buculei .Cu cat s-a latit creatia cu peste 1 milion 700 mii de euro. Chiar asa de mult costa o idee? Banuiesc insa ca din bani s-au mai dat si ceva mita pe la autoritati. Inafara de imaginea unor zabrelele ca dupa o demolare de fier beton, ce inteleg cei care au suferit intre 1944 si 1990? NIMIC. Iar tinerii sculptori se intreaba cum numai de Buculei ia lucrari de la Primaria Bucurestiului?
Sutele de absolventi din ultimii 25 de ani mor de foame sau ii foloseste Buculei l-a spart piatra
Buculei nu e in stare sa articuleze sau sa scrie 20 de cuvinte. Raspunsul dat domnului Ionita e scris de altcineva, clar de cineva care se pricepe la comunicare nu de Mihai Buculei
Va ofer in comparatie un alt proiect http://verticalharvestjackson.com/the-greenhouse/ care prin comparatie costa 3.7 milioane dolari suma mai mica considerand raportul euro-ron. E un proiect care inseamna enorm de mult pentru comunitate, incluziune pentru o categorie de cetateni mai putini norocosi dar care pot fi integrati in comunitate proiect care pe termen lung se va plati singur prin valorificarea plantelor produse. E incredibila risipa de bani, investitia in nimic din Romania oameni care se plang continuu, ca nu au bani.
Bun proiectul indicat. Doar ca la noi unul la fel costa 36 milioane euro (diferenta era mita ca si in cazul de fata)
Eu stau la 8 minute de uratenie. O vad dimineata si ma lasa rece. Dar o vad si seara, cand ma intorc acasa, seara pe la 7 cand e trafic mult, vanzol in birourile de vizavi, puhoi de oameni jos, la baza aripilor, asteptand 331. Atunci prinde dihania viata, in lumina aia corcita de la faruri, semafoare si mega-panoul cu Mega Image Concept Store. Efectul – cel putin asupra unui om obosit – e total. Ceva intre sfidare, psihedelic si sadism sec, metodic, asezat.
Tu, trecator notoriu prin zona, ajungi acasa un pic mai nervos si un pic mai nesigur decat ajungeai pe vremea cand soclul era “liber”. Vorba cantecului, the night is dark and full of terrors. Unde mai pui ca vine si iarna.
o perspectiva interesanta. Ai vazut pozele? Senzatia aia mi-o lasa si mie dar o sa mai incerc o serie pe innoptat, sa vad daca o surprind mai bine
Da, citit, obviously. Dialog cu Casa nu are, cel putin asta e sentimentul meu (consolidat prin expunere repetata). Si nici macar nu se submineaza reciproc (asta ar fi fost intr-adevar un soi de contra-miza artistica pe care eu personal as fi apreciat-o). Mie insa mi se pare ca stau pur si simplu una langa alta ca doua vointe paranoice. Iar seara sunt ceva de groaza. Dupa simtirea mea, spatiul a devenit angoasant.
…e urita, urita rau… de Lenin mai stia cineva, ceva, dar aici este vorba despre ceva mult prea adinc : inconstientul autorului (sau inconstientul autor, n-are imp), care n-are nici o legatura cu mine, tine sau noi… de profundis as zice dind artistului ce e al artistului si pulimii ce este al pulimii: taxe si impozite…
Daca ati fi spus ca e foarte frumoasa, ca este perfectiunea intruchipata sunt curios ce ar fi spus ceilalti care au comentat suparati pe aici „e urat, nu imi place, etc.” Probabil ca ar fi incuviintat ca e frumoasa, ceva in genul: „da….e destul de frumoasa, ce sa zic?”….
Multi zic ca magaoaia e urata.
Consider la fel si eu!
Posibil ca intre noi astia de o vedem urata sa fie si unii care chiar se pricep!
Deci daca zic doi trei ca esti beat, te duci dracu’ si te culci!
Mie imi place statuia: arata bine la privire, este un concept destul de generos care permite o multitudine de interpretari, multe care se pot lega si de trecutul trist al comunismului in Romania, e mare deci nu este eclipsata de Casa Presei. E usor de criticat, mai greu este sa vii cu un concept de la zero.
E demonică arătarea. Până s-o prăbuși înapoi in tenebre (pasajul Casei Scânteii) e de ocolit. Cât privește prețul, cred că acel cap de balaur cu gât de la AFI Cotroceni a costat mai puțin.
Proiectul acestor clădiri neoclasice staliniste, de care există cam prin toate capitalele foste socialiste, e de sorginte americană, nu sovietică. E o variantă umflată la o scară nesimţită şi adaptată la climatul Rusiei (ex. ferestre mai mici) a stilului Art Deco.
Mie, personal, mi-ar fi placut un fel de grup statuar de stil oarecum mai vechi, natural, ceva in genul statuii din Piata Cosmonautilor (interesanta fosta asociere, buna de comparat cu piata Scinteii !), statuia Lahovari. Si, daca tot vorbim de anticomunism, grupul statuar ar fi trebuit sa reprezinte formatia Phoenix, si pe cei ce au scris versurile discului Cantofabule (Serban Foarta). Dupa mine, acest grup (Phoenix), si acest disc (Cantofabule) a(u) reprezentat virful rezistentei anticomuniste romane, prin cultura de tip modern (dar si clasic, avind in vedere chiar tema albumului). Phoenix a aratat tarii intregi ce calitate exceptionala de tip modern) se poate obtine intr-o Romanie blocata de comunism, daca se folosesc la maximum inspiratia si calitatile artistice si intelectuale ale reprezentantilor de virf din domeniile respective ai acestui popor. Phoenix a demonstrat rezistenta prin cultura, si faptul ca puteam si noi, romanii, sa avem cultura de nivel mondial, chiar daca acest lucru nu era dorit si, mai ales, permis. Mie, personal, acel album mi-a intarit dispretul total fata de acel regim si de reprezentantii lui limitati si indoctrinati, sau prefacuti. Poate ca inca nu este prea tirziu !
Phoenix numai rezistenta suprema nu a reprezentat. Ei doar s-au adaptat la ceea ce li se permitea de catre regim. Cantafabule poate fi inscris lejer in proiectul nationalist de factura folclorica (ca si Cantarea Romaniei). Cu toate astea este un album extraordinar ca tehnica si armonie dar nu are nicio legatura cu anticomunismul. Rezistenta suprema au reprezentat-o Luptatorii din munti, Elisabeta Rizea din Nucsoara, intelectualii care au subminat regimul (ii gasiti pe multi dintre acestia in cadrul documentarelor Memorialul durerii). Muzica anticomunista mai degraba a cantat Timpuri Noi in anii ’80 . Formatiile de rock au evitat subiecte sociale sau politice. Nici nu aveau cum de altfel. Singura melodie supusa dezbaterii este „Nebunul cu ochii inchisi” a celor de la Phoenix, prelucrare dupa Beatles.
PS: Sculptura imi aminteste de un raport de vanzari in Excel. E la fel de interesanta.
Piata Presei sau Piata Scanteii, era mai indicat ca soclul sa poarte o lucrare dedicata jurnalistilor, tipografilor ceva care sa aiba legatura cu cladirea/piata. Un corp strain locului si atat. Chiar nu se „pupă”!
Va semnalez respectuos ca `vezi poza aici` ul care teoretic ar duce spre Hora Unirii Bolborea arata tot aripile de inox, ca in bancul cu bicicleta furata piesa cu piesa care devenea mereu mitraliera.
In al doilea sunt gata sa semnez o petitie pentru mutarea carutei cu maimutoi de la Teatrul National. Era mult mai simpatic Caragiale , chiar daca si statuia aia tot un fel de mitraliera era , din moment ce provine dintre-un Lenin caruia I s-a transplantat capul.
Sunt insa in total dezacord cu Dvs in CESTIUNEA CU ARIPILE. Se vede cat de colo ca textura aripilor imita reteaua obositoare de ferestre a Casei Scanteii , de care se dezice insa instantaneu prin forma bio – mladioasa si prin natura materialului (inoxul de culoarea aluminiului aviatic) , Adica de pe un fundal monolitic , greu, apasator bla bla tasneste ZBORUL avantat si maestuos al cugetului liber. Ei ?
Autorul combate grandios si aduce un omogiu PRESEI NOASTRE ELIBERATE care tocmai scrie pe o banda galbena la un post tv ca BARBATUL ERA BAUT SI NICI NU AVEA PERMIS.
PS. Urata e , domnule acesta cladire ! Mi-e teama ca nici cu 240 de tone de inox nu va putea fi totusi eclipsata. Poate pretul mare de care va plangeti include totusi si necesara demolare a Casei Scanteii. Ce, nu ar fi MARFA ? Sa o daramam si sa o inlocuim cu o prioectie holografica a ei ! Cred ca un CTP din raze laser plimbandu-se manios de colo colo pe la poala constructiei fantoma ar fi infinit mai haios..
Interesant. Dar ferestrele sunt ferestre, in sensul asta comunica la fel de bine cu cladirea Rompetrol de alaturi, zboara si cu ferestrele ei, ca in poza mea. Un fel de Internationala… sculati popor de osanditi de marea corporatie
Răspunsul lui Mihai Buculei:
Domnule Ioniță,
nu știu sa folosesc internetul si nici tehnicile de comunicare in masa. Pentru acest răspuns am apelat la ajutor.
Va rog sa rețineți următoarele:
in articolul la care faceți trimitere se menționează:
”Datele obținute de la municipalitate sunt:
Contractul nr. 14/2008 – Componente/subansamble din inox pentru monumentul de for public „Aripi” incheiat cu Mihai Buculei. S-a plătit sculptorului: 7.140.917 lei. “Artistul plastic a fost plătit pe persoană fizică, conform celor precizate anterior”, ni s-a transmis de la Primăria Capitalei.
Contract nr. 301/2013 – Continuare și finalizare componente/subansamble din inox ale monumentul de for public „Aripi” încheiat cu Asocierea Mihai Buculei-S.C. Electromecanica Ploiesti SA, lider de asociere Electromecanica Ploiești. S-a plătit 4.282.504,75 lei, circa 950.000 euro.
Electromecanica Ploiești este o firmă de stat, care se află înclusă în compania Romarm, producătorul militar al ministerului de specialitate.
Mi s-a citit cv-ul dumneavoastra, deci stiti foarte bine ca in continuare ‘Componente/subansamble inox’ inseamna exact tone de inox’, prelucrate, si nu bani intrati in buzunarul meu. Puteti verifica foarte usor cat costa tona de inox in 2008, sau puteti sa-i cereti ziaristului pe care l-ati preluat sa va dea datele de contact ale unor specialisti nenominalizati/necitati; ‘Continuare si finalizare componente/subansamble de inox’ inseamna ingineri de diferite specializari – ca inginer, stiti cata munca de calcul trebuie depusa – , inseamna refacere de lucrari – nimeni nu e perfect in afara de Dumnezeu, si specialistii au mai gresit, a trebuit sa mai refacem de cateva ori portiuni din ansamblu, care m-au obligat sa schimb chiar si macheta, inseamna arhitecti si maestri si muncitori de diferite specializari.
Nu ma refer la parerea dumneavoastra despre partea estetica, despre legatura filozofica dintre spatiu si lucrare: sunteti un om care are dreptul la o opinie. O opinie pe care o respect. Ma refer la faptul ca, in calitatea incontestabila de lider de opinie pe care o aveti, va folositi de aceasta pentru a induce opiniei publice ideea ca ‘Buculei a luat 1.6 milioane de euro din banii nostri pentru ca a facut o mizerie de lucrare in memoria luptatorilor anticomunisti’. Domnule Ionita, eu nu am statut de ‘utilitate publica’, si nu sunt nici panselutza sau iluminatie de Craciun ca sa iau atatia bani. Eu sunt un pensionar normal, nu cu pensie speciala trecuta prin parlament, din care platesc – cu carte de munca! – salariul unui paznic pe o casa care, dupa cum ati recunoscut chiar dumneavoastra, nu are nicio legatura cu monumentul de fata. Sunt un om care v-a facut si dumneavoastra personal cadou – in calitate de bucurestean ce va aflati – bustul lui Corneliu Coposu (‘l-am facut cadou’ inseamna ca nu am luat nici un leu, dolar sau euro pe el). Sunt un om care a facut cadou acestei tari, deci si dumneavoastra personal, ca cetatean al acestei tari – din nou ‘cadou’ inseamna ca nu am luat niciun ban, pentru ca am fost obisnuit sa traiesc cu putin inca din copilarie, de cand tata era inchis la Aiud – un deal cu sculpturi, la Buteni, deal ce astazi imi poarta numele, pentru ca a intrat in patrimoniul national. Sunt un om care l-a vazut de vreo 20 de ori in viata pe presedintele Constantinescu si de mai putine ori pe regretatul Constantin Ticu Dumitrescu. Un om care in ultimele luni s-a imprumutat de la prieteni ca sa-si plateasca facturile si obligatiile la stat si cum cunosc valoarea banilor munciti si nu sunt un castigator la loto, nu, nu am pierdut 1,6 milioane de euro, pe care oricum nu i-am avut niciodata. Intr-adevar, nu sunt un om care sa se priceapa la cifre si facturi, dar sunt oameni de meserie, care va pot lamuri. Nu sunt nici un om care sa fi fost instruit la comunicare in mase, deci v-as putea face fata intr-un dialog intr-o emisiune de televiziune in direct sau printr-o interventie telefonica, la fel de bine cum mi-ati face dumneavoastra fata la un concurs de cioplitorie in piatra sau in lemn. Dupa cum anuntasem public, acum sunt plecat, pentru ca am nevoie sa-mi revin fizic si mai ales psihic dupa tot chinul la care am fost supus de catre cei care timp de peste 15 ani (si pana in ultima zi dinaintea transportului) s-au luptat din toate puterile lor de, cum ii numiti dumneavoastra ‘establishment’, adica ceea ce eu stiam ca se numeste ‘nomenklatura’ pentru a nu reusi sa construim/ridicam monumentul luptei anticomuniste. Nimic ‘fancy’, ca sa ma exprim ca dumneavoastra – trei stele, si conexiunea la internet gratis. Daca chiar va intereseaza pretul/costul monumentului si celelalte detalii financiare, va propun sa ne intalnim dupa ce ma intorc la Bucuresti si dupa ce am ocazia sa rog un contabil sa-mi explice si mie centralizatorul zecilor de chitante de cheltuieli. Pana atunci insa va rog sa nu mai disiminati o informatie pe de-o parte eronata si interpretata gresit – nu ma intereseaza daca cu buna sau rea stiinta – pe de alta necontrolata. Cu multumiri anticipate, Mihai Buculei
Domnule Buculei
Nu ma asteptam ca modestul meu comentariu sa aibe asa audienta, necum sa aduca un raspuns al dv, asa ca incep prin a va multumi pentru reactie. Din pacate nu ati scris direct ci de pe un email de contact care pare spam, deci nu stiu cum sa replic altfel decat aici, in speranta ca ajung totusi cu mesajul la dv. Cine „v-a citit CVul meu”, adica dosarul de cadre (de ce oare? meritul unui text, bun sau prost, depinde de dosarul autorului?) putea sa-mi scrie crestineste totusi, de pe un email normal, ca nu-l manca nimeni, dar meteahna anonimelor gen ’50 pare ca moare greu.
In primul rand as vrea sa scoatem din joc fraza „o mizerie de lucrare in memoria luptatorilor anticomunisti” si alte asemenea consideratii colaterale. Nu-mi apartine mie ci e doar oleaca de victimizare din partea dv. Nu e asta felul meu de a scrie, cand comentez ceva incerc sa dau argumente, nu sa fac editorializari gratuite. Altfel, acceptati si dv ca o lucrare monumentala de asemenea magnitudine n-are cum sa treaca necomentata, ne dam si noi cu parerea.
La chestiune: inteleg ca ce v-a deranjat in primul rand e imprecizia cifrelor vehiculate. Spre deosebire de ce pare sa credeti dv, eu nu sunt jurnalist, fac alte lucruri ca sa-mi castig painea, iar partea asta am luat-o ca atare de pe pagina citata, (aparent) serioasa, a unor oameni ce spun ca au cerut in mod oficial date Primariei Generale. De altfel cifrele ca atare au mai circulat in presa in ultimele luni, necontrazise, deci aveam toate motivele sa le cred corecte si sunt astfel acoperit de clauza bunei credinte.
Daca insa ele au erori grosolane cum sugerati iar dv le puteti corecta, nu la virgula, dar macar aproximativ, promit ca modific imediat postarea in sensul acela. Pentru asta nu trebuie sa asteptam nu stiu cat sau sa ne intalnim in persoana, pentru ca (a) ar fi total deplasat, si (b) dupa cum spuneam nu e profesia mea sa fac astfel de investigatii. Va fi suficient sa le dati publicitatii cumva, sunt convins ca e interes mare sa fie preluate de presa bucuresteana. Iar mie mi le puteti trimite direct, omul dv cu dosarul va sti sa-mi gaseasca emailul, e public.
Puteti sa-mi confirmati macar ca suma totala estimata la 3.6 mil euro e corecta sau nu, grosso modo? E singura care apare in titlul meu, nu ma intereseaza foarte tare partea de onorariu, sincer, iar daca este fundamental gresita o schimb chiar acum.
Insa da, este bine sa va consultati cu contabilul inainte de a le pune pe piata. Inteleg ca principalul lucru care va deranjeaza este deductia ca onorariul ar fi fost 1.6 mil euro. Este ipoteza oamenilor acelora pornind cred de la suma primului contract, aprox 2 mil euro la cursul din 2008, iar ei nu neaga ca in asta ar intra materialul si manopera mesterilor-ajutoare, ci doar fac o estimare. Daca ea nu e buna, este bine s-o corectati chiar dv.
In al doilea rand, speranta tuturor este ca aceasta plata nu s-a facut totusi pe „persoana fizica” cum a zis primaria, probabil din viteza, ci macar pe un PFA, ceva, ca sa fi existat o oarecare contabilitate, inclusiv a cheltuielilor, in cazul vreunui control. Alternativ, daca s-a folosit dreptul de autor, acesta prevedea la data aceea o deducere de 40% din baza impozabila drept costuri cu materiale, etc, deci rezulta ca onorariul (impozabil) ar fi fost 60% din suma de 2 mil euro. Dupa impozitare, ramane net cam 1 milion. Deci intr-adevar, nu 1.6 milioane cum estimasera cei cu articolul.
Repet, toate lucrurile astea sunt ghiceli, dat in bobi din partea mea, or chiar nu vreau sa fac asta. Personal, ce m-a motivat sa scriu e mai mult latura conceptuala a lucrarii si impresia pe care o creaza, nu cea financiara. Nici n-am de gand, cum spuneam, sa fac vreo investigatie mai departe pentru ca nu-i jobul meu acesta. Daca dv veti vrea sa lamuriti cu presa aspectul respectiv pentru a risipi impresia creata, este strict optiunea dv. Insa e bine s-o faceti, pentru ca nu puteti opri presa sa scrie, iar daca nu are datele corecte de la sursa va vehicula in continuare ce crede ea de cuviinta.
PS Si felicitari inca o data pentru casa din Vama, o raritate in peisaj.
Pentru ca mi-a semnalat disputa un coleg, intervin si redau datele oferite de Primaria Bucuresti, din care nu s-a schimbat nici o virgula, am dat copy-paste perfect jurnalistic :).
„Va comunicam sumele cheltuite pentru realizarea monumentului de for public din inox Aripi si amplasarea lui in Piata Presei Libere, astfel:
I. Lucrari de realizare componente/subansamble din inox pentru monumentul de for public „Aripi”:
Contract nr 14/2008 –Componente/subansamble din inox pentru monumentul de for public „Aripi” incheiat cu Mihai Buculei. Platit 7.140.917 lei
Contract 301/2013- Continuare si finalizare componente/subansamble din inox ale monumentul de for public „Aripi” incheiat cu Asocierea Mihai Buculei-S.C. Electromecanica Ploiesti S.A., lider de asociere S.C. Electromecanica Ploiesti S.A. Platit 4.282.504,75 lei.
Artistul plastic a fost platit pe persoana fizica, conform celor precizate mai sus”
Sunteti de la Cetaneanul.net? De aia am si pus link la pagina dv, ca sa nu existe dubiu de unde am luat datele.
Stimate domnule Mihai Buculei,
1. Inainte de toate doresc sa precizez ca respect dreptul la libera exprimare si gandire a tuturor – deci inclusi a domnului Ionita si a dvs
2. Nu apreciez opera artistica a dvs dar avem un produs rezultat din executarea unui contract . Sunt sigur ca Autoritatea Contractanta a parcurs toate etapele legale privind prestatia dvs
3. Eu in loc sa ma justific in fata autorului articolului as privii cu mai mult de un ochi proiectele in care domnul Ionita a fost implicat. Eu am realizat din curiozitate si cu experiență unui manager de proiect o scurta analiza a banilor tocati de societatea civila in proiecte a caror rezultate au fost studii, simpozioane si mese rotunde cu impact nemăsurabil
Concluzie : Daca inainte sa va apucati de frezat si rabotat inoxul ati fi organizat un colocviu cu societatea civila, azi ati fi fost beneficiarul a numeroase articole elogioase
Iata un alt anonim curajos, romanas 100%
Domnule Ionita,
Chiar daca domeniul ionita.ro va apartine eu am adresat o opinie domnului Mihai Buculei . Nu mi-am permis sa ma bag cu dvs in vorba si nici sa fac calificari legate de apartenenta la o etnie. Anonim poate, curajos nu pentru ca eram pe listele de alegeri sau pe listele de plata ale smecherilor. Daca dvs nu va dati seama ca lumea sa schimbat : puterea politicienilor si a formatorilor de opinie (vip – nu anonim ca mine ) este in declin . Eu personal am ajuns la saturatie sa vad o presa aservita. Niciodata nu voi folosi epitete asupra nimanui – asta din respect fata de persoana mea. PS – Iata ca nu mai sunt anonim ….. Sa nu spuneti ca mati facut dvs vip 🙂
Completare
Afiliere institutionala – Constantinescu Traian , Partid – Constantinescu Traian
Daca semnati o declaratie pe proprie raspundere ca nu o sa-mi prelucrati datele cu caracter personal vi le livrez si pe acelea :)))
Casa lui Buculei de pe malul Marii Negre e un exemplu de urmat pentru constructiile din Romania, cel putin cele din zona Dobrogei. A fost ridicata in mod traditional cu mainile cu ochii si cel mai important cu capul. Trebuie sa-l amintim pe maestrul zidar Mihai Cubanit care impreuna cu ajutoarele sale si cu Mihai Buculei au realizat constructia. El mai face in continuare case, fiind activ cu precadere in zona sudica a litoralului nostru si la Limanu. Case zidite de el pot fi vazute la http://www.casedinpiatra.com dar si intr-un articol al Adelei care reuseste sa arate frumusetea unor lucruri cu adevarat bine facute http://adelaparvu.com/2013/11/06/mihai-cubanit-zidarul-care-face-case-din-piatra
Inoxul e cu adevarat foarte scump si tind sa cred ca ce i-a ramas sculptorului autor in final, nu reprezinta o compensatie exagerata de tipul Jeff Koons sau Damien Hirst . Mai ales daca impartim si la timpul de desfasurare al creatiei (peste 10 ani… deci oarecum intre 50.000 si 100.000 euro pe an) si daca recunoastem ca vorbim despre un reprezentant totusi de seama al artei contemporane românesti care face sculptura adevarata (macar din punct de vedere al tehnicilor), nu improvizatii la subsol. Costul total cred ca putea fi scazut nu din banii pentru sculptor sau material brut, ci din executia in ateliere specializate exclusiv pe asa ceva, care au existat intr-o vreme si la Bucuresti, dar s-a ales praful. [ ca o paralela, e oarecum motivul pentru care monumentul tineretului de la Straja din judetul Constanta – cel mai inalt monument metalic din Europoa – nu se restaureaza si continua sa fie lasat la discretia hotilor de inox.] Rãmâne chiar si asa in discutie atitudinea autoritatilor in fata publicului si transparenta sau macar argumentarea unor decizii pe care cetatenii ar trebui sa si le insuseasca si eventual, in viitor sa-i reprezinte si sa se poata mandri cu ele. Si aici dl. Buculei in raspunsul sau a pus punctul pe „i” amintind de panselute si iluminatii de Craciun.
P.S. – acum cu zapada ar mai merge niste imagini 😀
cu ceva timp in urma au fost niste lucrari temporare puse pe socul respectiv, succesiv („proiect 1990”). Mie mi-a placut varianta unui fost coleg de universitate Costin Ionita care a absolvit sectia de sculptura si care reprezenta un corp de Lenin cu multe capete gen Hidra. Asa sa tot fi avut angoase privitorii. Ca sa nu uite. 🙂 http://www.modernism.ro/2012/07/05/costin-ionita-hidra-in-cadrul-proiect-1990-piata-presei-libere-din-bucuresti-galerie-de-imagini/
subtila ca o bazooka metafora tizului Ionita 🙂
eu sunt convins că ție îți lipsește orice noțiune despre artă contemporană și că nu ai nici o șansă să o prinzi până dai ortu. aripile de la piața presei sunt niște megalomanisme sinistre făcute pe un porcoi de bani, punct. toate astea când Bucureștiul se fărâmă sub ochii tâmpiților de la primărie
Foarte de acord cu comentariul privind casa din Vama a dl Buculei. Ar putea s-o faca vizitabila, ca exemplu de buna practica, daca isi poate lua pe cap asemenea deranj serios, cam ca un UK unde cladirile heritage au open hours.
In rest, n-a pus nici un pounct pe nici un „i”. Orasele europene au si parcuri cu flori si iluminatie de Craciun. Fiecare cheltuiala a primariei trebuie judecata separat ca merit si justificare, altfel nu ajungem nicaieri tot aratand cu degetul de la una la alta. Pentru ca maine o sa vina unul si sa spuna, nu ne trebuie noua monumente, mai bine bagau banii in cantine sociale samd.
Foarte frumoasa casa din Vama! Are ceva ancestral in ea, poate gratie pietrei taiate acum 2000 de ani de romani
@ionita Răspunsurile, ca si articolul, au inceput sa semene cu discursurile celor pe care ii înfierați pe la televiziuni.
1. Numai Dvs. Aveți dreptate (susținut si de artiști, cel puțin fancy, trendy, cool)
2. Numai Dvs. Stiti (citat dl. Pleșu)
3. Va faceti ca nu intelgeti ( vezi șopârla cu casa lui Buculei)
4. Desi cifrele ( contabile) va sunt un univers necunoscut, le folositi cu nonsalanta ca un hiperexpert. ( aia cu sursele n-o mai invocati, a-ți fi mai ridicol decât sursa)
5. De partea artistica nici nu mai comentez, dacă intr-o vara intreaga susțineți ca n-ati trecut niciodata pe Calea Victoriei, când numai la B1, ați fost de vreo 200 de ori(exagerez), si n-ati văzut statuile si nstalatiile de acolo, e clar.
6. in final, părerea personala. Cred ca acest articol a apărut nu din „grija” fata de banii tării sau a esteticului capitalei (sunt destule acvarii de care n-ați făcut caz niciodata ca sunt o bătaie de joc la adresa arhitecturii in general, si a Bucureștiului, in special, începând chiar cu turnurile din RomExpo), ci din motive știute doar de Dvs.
Iar răspunsul dat lui Buculei, si mai jenant. Iar chestia cu vizitabil… Bleah!
Nu stiu cat e cazul sa ne lungim cand dv ca si dl Buculei nu dati argumente, doar mici semne de victimizare, plus o doza buna de proces de intentie. Nu ma supar, probabil sunteti din mediul artistic si stiu ca acolo lumea e sensibila, irascibila si vag irationala in argumentare, prima grija fiind sa mute discutia spre alte subiecte (intrebare tipica: de ce vorbim de asta si nu de altceva?). Nu eu am a explica devizul unei lucrari publice mari, ca nu eu am facut-o, ci cei implicati. Daca e sa vorbim pe-a dreapta, balbele de pana acum sunt jenante, la 2-3 milioane euro esti dator sa tii o evidenta si o contabilitate si sa poti raspunde limpede cand te intreaba cineva ceva. Daca dv stiti ca cifrele alea nu-s corecte, dati-le direct pe alea corecte sa le vedem si sa incheiem balciul, ce o dam atata dupa cires cu tangente si insinuari? Sau nu stiti, si atunci ce tot vorbim? Una din doua.
Mai interesant, ma intreb de ce oameni ca dv tin musai sa scrie conspirativ, anonim, in chestii din astea fara mare miza. E asa greu de dat un nume si un email real? va e frica, de ce anume?
Cred ca o sa fac aici o politica de a nu mai aproba anonime, e o chestie de civilizatie: daca tot polemizez si vad ca sunt pus eu sa ma explic de ce traiesc, respir si indraznesc sa cuget, macar sa nu polemizez cu fantome.
Nu aparțin lumii artistice. Faptul ca nu îmbrățișez ignoranta e o alta discuție. Ati trimis e mail si nu v-am răspuns? Sa schimb numele? Este al meu. Nu apar pe nimeni, nici măcar pe Buculei. Motivarea era un avantaj pentru Dvs., in niciun caz schimbarea centrului de atenție. E pagina Dvs si faceți ce vreți.
Aimici.dd@gmail.com e un email real, adica? 🙂
Iesirea din anonimitate inseamna nume / prenume / afiliere institutionala. Dv stiti cine sunt eu, ia sa vedem, aveti curaj sa procedati la fel? Nu va musca nimeni aici pe site.
Si un sfat pt credibilitate: „a-ti fi” nu se scrie asa. Si nu, nu poate fi o eroare de tastare.
Ca ultimă justificare, o greșeală de ortografie. Argumentul suprem!
Justificare, a ce? ai proprietatea termenilor?
greseli gramaticale, da, pot fi o indicatie cu cine discuti atunci cand oamenii prefera sa stea anonimi, ca ala era subiectul
Mie imi place. Cel putin am facut ceva decat un camp dezolant fara nicio arhitectura. Imi pare rau de noi ca romani care de cacam pe orice am face. Cand o sa ajunga monumentul acesta pe la nu stiu ce concurs international din Germania si o sa ia locul intai, o sa va uitati la comentariile voastra si tot voi o sa spuneti: „ia uite noi ne cacam pe noi in timp ce altii ne apreciaza arta noastra”. La fe si cu Brancusi, de ce credeti ca este apreciat in Franta? Pentru la fel ca si acum stramosii nostri au zis: „nu avem nevoie de asa ceva, este scump, este naspa, mai bine faceam …”
Voi faceti tara asta de cacat, nu va mai plangeti. Mie imi plac aripile si consider un succes!