Nu in fiecare zi Financial Times pune pavilionul romanesc intre primele cinci la bienala de la Venezia, prin pictorul clujean Adrian Ghenie, mentionat ca „unul din cei mai promitatori tineri pictori europeni” (vezi aici). In caz ca nu stiati tipul are cota si se vinde pe milioane (mai precis, 1.8 mil euro pe o panza la Sotheby’s anul trecut) provocand ura verde a establishmentului de acasa: e ceva mai enervant decat un confrate care o ia pe cont propriu si traieste cu succes pe piata libera?
Ghenie e la locul potrivit: curata de nigerianul Enwezor, tip cu puternica viziune activista de stanga (in arena centrala actori recita permanent Capitalul lui Marx, inclusiv notele bienala e controversata, deci vizibila.
Spre deosebire de ce se intampla in arta vizuala de acasa, Ghenie pare ca are idei, stie ce se discuta in lumea contemporana in general, nu doar in arta lui, deci se aseaza abil pe val cu chestii provocatoare si inteligente, e in dialogul global, nu sta in infantilismele obosite si nombrilismele abisale ce trec pe aci drept reflectie . La Venezia are o chestie care se cheama camera lui Darwin.
Sa mai zicem ca intre coordonatorii proiectului de succes e Corina Suteu, fosta directoare ICR la New York in epoca Patapievici, injurata si ea in Parlament si facuta sa plece prin presiuni. Probabil de aia nu vedeti chestia la stiri.
Oricum, de urmarit Ghenie, dar de la distanta, cel putin eu am pierdut momentul sa cumpar cand nu stia nimeni de el, acum e nitel peste nivelul meu