Peste 40.000 de români, profesori şi părinţi de elevi de clasa a VIIIa, au semnat o petiţie online cerând Ministerului să declare drept corecte şi soluţiile evident greşite la problema de examen de mai sus. Repet, deşi pare incredibil: aceasta e o problemă dată la nivel de clasa a VIIIa, vârsta (biologică) de 14 ani. Dificultatea lor a fost că formularea li s-a părut ambiguă, nefiind clar din enunţ ce pana mea reprezintă beţele alea în sus şi pe care axă să citească numărul de elevi. Diverşi profesori, inclusiv de matematică, au susţinut acest punct de vedere trimis Ministerului Educaţiei, solicitând ca răspunsul corect să fie considerat şi 3, dar şi 8 (şi poate şi altele).
La volumul ăsta de semnături şi plângeri, aerul că se pune de-un Brexit, deşi nu ştiu din ce. M-am decis să semnez şi eu petiţia, deoarece:
1. Problema nu e cu adevărat de matematică, cum bine a observat un părinte controlor RATB, ci de fizică cuantică: permite doua răspunsuri diferite, ambele corecte; depinde la ce te uiţi. Se demonstrează utilizând principiul nedeterminării al lui Heisenberg: poziţia e 3 dar impulsul e într-adevăr 8, doar că nu pot fi determinate simultan. Deci elevii (şi mai ales părinţii lor) aveau dreptate.
2. Intrebarea se referă insidios la copiii care au luat nota 5 la un test de matematică, ceea ce din start reprezintă o micro-agresiune la adresa celor din medii vulnerabile, dezavantajate, cărora li se coboară aşteptările la acest orizont de performanţă scazută şi li se închid perspectivele de exprimare a individualităţii într-un ghetou educaţional opresiv, bazat pe standarde dominant-occidentale, neoliberale, patriarhale şi rasiste, ca şi pe constructul ideologic elitist-autoritar de „obiectivitate”, respingându-se toleranţa, diversitatea valorilor şi modurile de a gândi alternativ, specifice diverselor medii culturale şi sociale.
Copiii noştri au nevoie să se dezvolte şi să gândească liber! Free the education, I say!