Katalin zboara pe ruta interna Helsinki-Savonlinna pe avionul operat de Budapest Air Services, o mica firma privata aparuta dupa disparitia Malev. Au aici baza permanenta, cu tot cu servicii si mentenanta asigurate de personal unguresc. Fara ei, aeroportul din Savonlinna s-ar fi inchis, deci autoritatile locale ii iubesc si ii sustin.
Falimentul companiei nationale maghiare in 2012 a parut o tragedie, dar se vede azi ca a creat spatiu pentru dezvoltarea unor firme mici si flexibile, care bat de zece ori in eficienta marii operatori din UE, mari si rigizi. In special Alitalia si Airfrance au probleme, dar nici Lufthansa nu e scutita, subminate toate de contracte de munca arhaice si greve. Vor fi tot mai multi est-europeni gen BAS care le vor lua din business, la inceput subcontractori, apoi competitori, deoarece, incet si cu scandal, se liberalizeaza totusi si piata aviatiei europene. Cine se misca repede are un avantaj.
Oricum, situatia e complet cu fundul in sus si nesustenabila, din moment ce aia mari monopolizeaza rutele profitabile si fac pierderi, iar aia mici au rutele marginale si fac profit. In spiritul directivei serviciilor publice, subventiile ar trebui sa mearga exact invers, pentru a asigura acoperire universala si coeziune teritoriala.
Nu le-a fost usor celor de la Malev sa afle seara la TV ca de a doua zi nu mai au job, dar pana la urma s-au acomodat. Interesant, fetele insotitoare de cabina si mecanicii si-au gasit slujba mai usor, pilotii mai greu.
Ce e important pana la urma, pentru zburatorii care tin la mandria nationala, ca Lucian Mindruta, e ca oamenii isi fac meseria, zboara, repara si deservesc avioane. Dar in loc de o mare companie care sugea subventii din buget si genera pierderi Ungariei, acum exista mai multe, mai mici, care aduc bani in tara, genereaza crestere si bani la buget.
Falimentul companiei nationale maghiare in 2012 a parut o tragedie, dar se vede azi ca a creat spatiu pentru dezvoltarea unor firme mici si flexibile, care bat de zece ori in eficienta marii operatori din UE, mari si rigizi. In special Alitalia si Airfrance au probleme, dar nici Lufthansa nu e scutita, subminate toate de contracte de munca arhaice si greve. Vor fi tot mai multi est-europeni gen BAS care le vor lua din business, la inceput subcontractori, apoi competitori, deoarece, incet si cu scandal, se liberalizeaza totusi si piata aviatiei europene. Cine se misca repede are un avantaj.
Oricum, situatia e complet cu fundul in sus si nesustenabila, din moment ce aia mari monopolizeaza rutele profitabile si fac pierderi, iar aia mici au rutele marginale si fac profit. In spiritul directivei serviciilor publice, subventiile ar trebui sa mearga exact invers, pentru a asigura acoperire universala si coeziune teritoriala.
Nu le-a fost usor celor de la Malev sa afle seara la TV ca de a doua zi nu mai au job, dar pana la urma s-au acomodat. Interesant, fetele insotitoare de cabina si mecanicii si-au gasit slujba mai usor, pilotii mai greu.
Ce e important pana la urma, pentru zburatorii care tin la mandria nationala, ca Lucian Mindruta, e ca oamenii isi fac meseria, zboara, repara si deservesc avioane. Dar in loc de o mare companie care sugea subventii din buget si genera pierderi Ungariei, acum exista mai multe, mai mici, care aduc bani in tara, genereaza crestere si bani la buget.