Tudor Giurgiu are o interesanta disputa pe profilul lui de FB cu VIP policeman Marian Godina, pornind de la o amenda primita in Bucuresti pentru depasire de viteza noaptea, fara trafic, pe o artera larga. Intrebarea nu-i daca a gresit Tudor – legal, a gresit, ia amenda, nu contesta, punct.
Problema e inadecvarea clara a aplicarii resurselor Politiei Romane (oameni, timp, tehnica) la probleme reale din trafic, masurate obiectiv si transpuse in policy explicita. Aici Tudor are dreptate iar dl Godina greseste, oricat ar fi el de simpatic, pentru ca e crescut in aceeasi traditie a aprecierilor dupa ureche.
Cel putin jumatate din radare stau la ciupeala pe capete de localitati si alte locuri unde, demonstrabil cu harta accidentelor din ultimii ani, nu s-a intamplat nimic. Ceea ce e o mare irosire de resurse, care altfel ne plangem ca-s limitate. Si o aplicare a literei legii contra spiritului ei, un simptom al tuturor institutiilor de forta din state abuzive (ceea ce Romania nu mai e, dar ici colo au ramas reflexe).
Fiind subordonata unui minister militarist si fara vreo legatura cu administratia locala, Politia Rutiera nu reactioneaza la semnale locale si merge la minima rezistenta. „Harti negre” de puncte periculoase exista, iar strategia oficiala e sa se ocupe de ele, inclusiv prin preventie. Dar la o evaluare in teren pentru o primarie am constat ca in realitate in peste 50% din cazuri echipajele fac fix ce spuneam mai sus: colectare de amenzi in afara ‘punctelor negre” si dat de musca. Adica insubordonare fata de propria strategie.
De cate ori ati vazut politia oprind pentru control soferi cu comportament dubios sau agresiv? Pentru asta mai nou au lege iar in vest e una din cele mai bune metode de preventie. Adica nu mai actionezi orbeste ci „using your common sense”. Eu insumi am sesizat pe telefon de urgenta cateva cazuri, iar o data chiar am oprit langa un echipaj pe A2 sa reclam un nebun care dribla traficul pe dreapta cu 200km/h. Evident, nu s-a intamplat nimic, politistul mi-a zis ca nu-l da pe statie ca ar fi periculos pentru trafic sa fie oprit la viteza aia 🙂 Daca o vrea Dumnezeu, nu se intampla nimica si ajungem toti acasa sanatosi.
Desi viata lor nu-i usoara si lipsa de resurse e reala, problema Politiei Rutiere este: (1) la nivel superior, dincolo de racaneala si otozbir, nu-s in stare sa conceapa si sa aplice programe realiste si masurabile (policy), cred ca oamenii nici nu pricep diferenta intre un sef ierarhic cu epoleti si un manager accountable (2) iar la nivel micro, functioneaza in dorul lelii, dupa traditii si folclor profesional, fara vreo raspundere pentru rezultate (outcomes), fiind evaluati doar dupa inputuri si volumul fizic de munca.
Si eu am sunat pentru unul care facea jaloane si mi-au raspuns acelasi lucru. Am facut petitie pentru cum se circula pe DN2 si la Bacau si la Vrancea si n-am primit raspuns. Preventia nu exista, ciupeala sa facem planul sa dam bine, da.
Da. La partea de prevenţie poliţia rutieră mai are mult de lucrat.
Si sanctiunile contribuie la preventie daca sunt aplicate cand si unde trebuie, inteligent si cu common sense, proportional cu riscul real, nu aiurea, ca robotii.
No, asta n-am înțeles-o, dar s-ar putea să fie așa din cauză că-s ardelean.
pai da, e diferenta intre ce-si imagineaza ardeleanu ca e Germania, si ce e ea in realitate 🙂 Adica o aplicare a legii nu orbeste, ci adecvata la riscul real si proportionala cu acesta. Se cheama folosire optima a resurselor disponibile pentru maxim de rezultate si e un principiu de baza in management
experiența mea de șofer prin țările din jur, membre UE sau nu, îmi spune că poliția rutieră ro e foarte decentă, asta dacă ne mai și smerim cu termenii de comparație 🙂
A mea, in aceleasi tari, este invers, deci poate sa fie o chestie de optica. Nu includ desigur Moldova – Ucraina, unde patologia descrisa mai sus este si mai grava decat in Ro, aproape sovietica
Prin Câmpina stăteau efectiv ascunși prin boscheți pe o străduță unde trecea o mașină la cinci minute să prindă pietoni la traversat neregulamentar.
Sunt născut/crescut în Colentina, iar bunicii mei locuiesc la „Circul Foamei”, deci cunosc zona destul de bine. Luați, totuși, în considerație faptul că acea zonă este una cu potențial de accidente destul de ridicat, dat fiind că pe o parte are blocuri de locuințe, pe cealaltă parte este un parc, iar șoseaua cu 2 benzi pe sens fără limitatoare de viteză permite ajungerea rapidă la 100 km/h cu o mașină modestă. Consider că este un loc foarte corect petru amplasarea unui radar, chiar și fix dacă ar (mai) exista așa ceva. Situația este incomparabilă cu alte puncte de radar gen cheiul Dâmboviței dinspre Grozăvești spre Cotroceni unde nu sunt locuințe iar traversarea neregulamentară practic nu există. Sau cu blvd Vasile Milea unde de asemenea accelerația alunecă ușor la vale, iar poliția așteaptă la OMV.
da, de aia am spus 50% din cazuri. La OMV pe Milea e un punct clasic care verifica teoria mea: nu apare pe harta de riscuri din Bucuresti, nu s-a intamplat nimic acolo, in afara ca a dat Mircea Lucescu peste un tramvai, dar asta pentru ca e papagal, nu de viteza. Chestorul de politie care a aprobat asemenea amplasament ar trebui sanctionat pentru prost management – in caz ca a aprobat cineva si nu e haiducie a echipajului
Adevarul este pe undeva la mijloc. Daca scoti politistii de pe bulevardele mari si ii trimiti definitiv in alte parti, o sa ai o mare surpriza sa vezi ca se circula seara in mijlocul orasului, cu 130km/h, iar zonele astea considerate sigure, vor deveni dintr-odata negre…
E suficient sa participi la un bilant IGPR sau MAI ca sa constati ca au ramas la „depasirea planului”. Nu exista policy pentru ca nu sunt experti la varfurile structurilor. Iar MAI este inca una din institutiile cele mai afectate de nepotism, in politica de personal.. Unde opinia unui executant, ca Godina, nu conteaza.
hai, recunoaște că te pregătești să fii ministru de interne în Guvernul Cioloș 2 🙂
pai sunt in discutii, normal. Aviz Stiripesurse
Tudor Giurgiu a savarsit o contraventie
Politia si a facut datoria
De ce se muta discutia in alta parte?
Sa ne aflam in treaba?
Pentru ca, draga Miruna, problema nu e cazul punctual Tudor, care si-a platit amenda si care nu te priveste personal. Problema e cazul sistemic Politia Romana, care consuma 50% din banii pe care ii platesti tu degeaba, iar asta te priveste foarte personal. E mai clar acuma?
Domnule Sorin Ionita, înainte de „etc” nu se pune niciodată virgulă. Nu vreau să intru în discuții, dar mi s-a părut fain ca un om care vorbeşte de parcă se află la câțiva kilometri deasupra celorlalți să fie corectat de un amărât de agent de poliție. Să trăiți!
eu mai pun inainte de ‘si’, cum fac si cu regulile rutiere: apply your common sense. Stiti zicala aia, gesticulatia gandirii. Insa doar atat la comentariu, o mica gramaticeala, nimic pe fondul subiectului? Nu poci ca sa cred 🙂
Pe fondul problemei e mult mai mult de scris şi apoi se întreabă iarăşi unii când mai muncesc. Pe scurt, vă pot spune că a fost o vreme când aveam aceeaşi părere ca dumneavoastră, dar mi-am schimbat-o între timp.
Inspre mult mai bine sau mult mai rau? eu fiind cum spuneam cam pe la 50%
ati avea perfecta dreptate daca nu ar exista poluarea fonica. care ii omoara (lent, dar la propriu, rapindu-le somnul) pe cei care au ghinionul sa locuiasca direct la ‘artera larga’ pe care merg cu viteza dl. Giurgiu si multi altii..
asta-i adevarat, dar nu exista solutie pana nu se face bypass la comune pe drumurile nationale, plus si autostrazi pentru traficul de mare distanta.